• Welcome to DreamDTH Forums
    An online community for the television enthusiasts!
    Log in or Register

BBC Entertainment’s pull-out symbolises deep flaws in the TV channel business

Bapun Raz

Staff member
Administrator
Joined
3 Nov 2010
Messages
31,027
Solutions
2
Reaction score
50,769
BBC Entertainment could not survive due to extreme fragmentation of the advertising cake and high cost of operations. But then how are so many other Indian channels surviving? By a combination of paid news and endless supply of dubious funding? If so, we have created a system by which bad channels will drive out the good ones


BBC Worldwide has confirmed the closure of two of its channels, BBC Entertainment and CBeebies in India. In a statement it said, “BBC Entertainment and CBeebies are to be withdrawn and will no longer be available beyond the end of November 2012 for viewing from India.” The closure of these channels, which were providing quality entertainment, raises a key question over the means and methods of survival by other mediocre TV channels that continue to thrive in the country.

According to data from the Telecom Regulatory Authority of India (TRAI), as of March 2012, there were 831 registered private satellite TV channels in the country, out of which 184 are paid channels. Maximum number of TV channels including pay, free-to-air (FTA) and local being carried by any of the multi-system operators (MSOs) is 377, while the same for conventional analogue form is limited at 100 channels. Last year, the number of TV channels in India was 745, out of which 366 were in news and current affairs category while 379 were in non-news and current affairs category. That too when the government increased the net worth criteria for those seeking permission to run TV channels in the country in order to deter non-serous players from crowding the electronic media landscape.

This shows there is no dearth of new TV channels or rather there is ample funding available for running TV channels in India. What is the source of this money? Certainly not advertising because there is just not so much of advertisement available to support so many channels. It is also not subscription because most channels are bleeding losses paying carriage fee to cable and DTH companies just to be beamed. According to the research report, called Chrome Dii R2 (Distribution Investments Index - Round 2), the carriage fee paid was Rs28 crore per year, if you were new, or Rs22 crore if you were an existing one. So, how are hundreds of mediocre channels surviving and what does it say about the quality of news and information we can expect in future?

One source of revenue is paid news and long TV commercials which encourage you buy dubious products that slim you down or gold coins that bring you luck. But the main source of funding for TV channels, especially news channels, comes either directly from politicians or dubious businessmen running chain money schemes and who want to be close to politicians. From national parties to independent corporators, everybody is interested in controlling the TV screen.

In Kerala, the Communist Party of India (Marxist) or CPI-M, controls Malayalam Communications, which owns Kairali TV and People TV. The Kerala Pradesh Congress Committee (KPCC), along with four businessmen own a combined stake of 26% in Jai Hind TV that is owned by Bharat Broadcasting Network. Former minister and KPCC spokesperson Ramesh Chennithala controls the operations of this channel. Some members of the KPCC had an investment of about Rs20 crore in Indiavision channels, which is controlled by MK Muneer, former minister and Muslim League leader.

Neighbouring Tamil Nadu is really a battlefield for TV channels. Here almost every political party or politician seems to either own or control a channel. The biggest name, of course is the Maran brothers, who are grand nephews of Karunanidhi. Besides significant presence in radio and newspapers, the Marans control Sun TV, Sun News, KTV, Sun Music, Chutti TV, Sumangali Cable, Adithya TV, Chintu TV, Kiran TV, Khushi TV, Udaya Comedy, Udaya Music, Gemini TV, Gemini Comedy and Gemini Movies.

On the other hand, Karunanidhi, the patriarch of Dravida Munnettra Kazhagam (DMK), controls Kalaignar TV. His close associate M Raajhendran owns 11.3% stake in Raj Television Network, which runs Raj TV and Raj Digital Plus. Kalaignar TV allegedly received funding from the 2G spectrum deals, courtesy Andimuthu Raja, the then telecom minister.

Karunanidhi’s arch rival and Tamil Nadu chief minister Jayalalitha controls Jaya TV, Jaya Max, Jaya Plus and J Movie through a company called Mavis Satcom. Congress, which does not have a significant presence in the state, however, figures on the TV screen. H Vasanthkumar, MLA and president of Tamil Nadu commerce wing of Congress, controls Vasanth TV, while former Union minister and MP KV Thangbalu run Mega TV. S Ramadoss, chief of Pattali Makkal Katchi (PMK) and father of former union minister for health, Ambumani Ramadoss, controls Makkal TV.

In Andhra Pradesh the oldest and biggest media empire is owned by T Venkataram Reddy (TVR), who is nephew of T Subbirami Reddy, a Congress MP. TVR owns a 21% stake in Deccan Chronicle Holdings, which has four newspapers, Andhra Bhoomi, Deccan Chronicle, Asian Age and Financial Chronicle. The TV space in Andhra Pradesh, however, is influenced by Jagan Mohan Reddy, son of the late chief minister Y Rajasekhara Reddy (YSR). While the YSR family owns Sakshi TV, NTV and TV-5, a channel called T-News is controlled by K Chandrasekhara Rao, the chief of Telangana Rashtra Samiti. N Chandrababu Naidu indirectly influences Studio N, owned by his close associate N Srinivasa Rao. Telugu Desam Party MP YS Choudhary has significant stake in Maha TV.

Surprisingly, despite having ample funding, the politically well connected Ramoji Rao could not save his Eenadu TV channels. In 2007, when Blackstone group wanted to sell its 26% stake in Ushodaya Enterprises, the holding company of ETV, investment banker Nimesh Kampani stepped in as Mukesh Ambani wanted to help Ramoji Rao at that time. Reliance Industries Ltd (RIL) had admitted that the company and its group companies invested Rs2,600 crore in Ushodaya.

Following a deal with Raghv Bahl of TV18 group, the Mukesh Ambani group later divested its 100% interest in ETV news channels, 50% in entertainment channels and 24.5% in Telugu channels to TV18.

BBC Entertainment’s pull-out symbolises deep flaws in the TV channel business - Moneylife
 
Top Bottom
AdBlock Detected

We get it, advertisements are annoying!

Sure, ad-blocking software does a great job at blocking ads, but it also blocks useful features of our website. For the best site experience please disable your AdBlocker.

I've Disabled AdBlock